Е-квиток: Тернопіль vs Львів

Вер 27 2016 Опублікував в Е-Квиток, Транспорт

Адаптована стаття-порівняння існуючої системи оплати проїзду в Тернополі, та запланованої у Львові.
Зокрема, що краще нічого, ніж таке, як зроблено там.

Спочатку треба визначити основну мету впровадження автоматизованої системи оплати проїзду (саме так це називається офіційно) або АСОП (англ. AFC). Е-квиток – це ж не самоціль. Якщо критично віднестися він сам по собі не покращує життя пасажирам. Простіше в маршрутці дати “штири гривні” ніж думати про транспортну картку, де її купити, як поповнити, чи є там ще гроші. Найголовніше, що дає нам АСОП – це можливість перейти на інший спосіб взаємовідносин з перевізниками. Платити їм за виконану транспортну роботу. Проїхав автобус 200 км по маршруту, не порушив при цьому графік (+1/-3 хв по встановлених ключових точках маршруту) – отримай свої гроші згідно погодженого тарифу, наприклад 15 грн. за 1 кілометр. Якщо допустив порушення графіку, наприклад на 10 хвилин, отримаєш тільки 80% від запланованого, на 15 хв – 50%, більше 20 хв. – не отримаєш нічого за цей рейс. Не виїхав взагалі на маршрут – штраф у розмірі половини вартості цього рейсу.

Перевізники самі просять це! Кажуть: «зробіть так! І ми всі рейси будемо виконувати, і зранку, і вночі!» Хто від цього виграє? Насамперед пасажир. Транспорт буде саме там і саме тоді, коли це передбачено графіком. Ось тоді можна і графіки на зупинках розвішувати і нормально GPS буде працювати(відображитися інформація про рух).
Наступна класна річ для пасажира – це різного виду часові квитки та абонементи. Купуючи їх ви отримуєте можливість користуватися громадським транспортом годину, добу, тиждень, місяць, рік. Кожного разу отримуючи певні знижки. Правда ж це зручно!
Це на мою думку основні переваги е-квитка. Є також додаткові речі, які автоматично з‘являються при впровадженні АСОП:

  • точний облік пасажирів;
  • можливість детального планування маршрутів, рейсів, пасажиромісткості автобусів і т.п. на основі реальних цифр пасажиропотоку;
  • облік пасажирів пільгових категорій, які не платять за проїзд;
  • отримання можливості оновлення рухомого складу транспорту.

І ще багато, багато чого супутнього. Достатньо сказати навіть таке – при впровадженні е-квитка отримує додатковий розвиток міська інфраструктура – безкоштовна пересадка стимулює розвиток транспортно-пересадкових вузлів, які в свою чергу, розвиватися створювати робочі місця.
Але все це можливо тільки при класичному варіанті побудови АСОП, який передбачає:

  • оплата проїзду у всьому транспорті, валідатор на кожні двері;
  • робота системи платежів постійно 7/24;
  • розвинута система купівлі/поповнення засобів оплати проїзду;
  • висока надійність, максимальне дистанціювання від “людського фактору”.

А що може е-квиток Тернополя? Нагадаю, там все відбувається так:

  • по перше, “е-квиток” працює тільки в тролейбусах;
  • по друге, ви даєте гроші за проїзд кондуктору(!), він свою картку (е-квиток, що повинен бути у кожного пасажира) прикладає до термінала, який друкує вам паперовий квиток.

Що це дає: облік пільговиків, яким по ідеї повинен друкуватися “нульовий” квиток, певні зручності роботи кондукторів, і… а так і все. Більше нічого!
Так, я чув всі аргументи тернопільських транспортників:

  • «Зараз законодавство передбачає обов‘язковість паперового квитка!
  • Система ще буде розвиватись! Ми збільшили надходження!»

Але це все не те, що потрібно. Найголовніше, чи стало суттєво краще пасажирам? Я не бачу якісного кроку вперед.
Законодавство ми змінюємо. Разом працювали над законопроектом 4121. Так що це дуже близьке майбутнє.

 

А ось щодо розвитку системи є суттєві зауваження. Де, наприклад, в новій структурі АСОП (при умові її розвитку) будуть використовуватись POS термінали, що зараз є у кондукторів, вартість яких і складає основну частину вартості системи? А ніде! Їх можна буде викинути!
А пам‘ятаєте, як раніше у Львові кондукторам залишали талончики при виході або не брали взагалі? Львівській менталітет: «їй ж теж треба копійчину заробити…» Але ж ніхто не думає, що таким чином обкрадається комунальне підприємство, тобто наша з вами спільна власність! І щоб покрити збитки, місто йому доплачує з міського бюджету – з наших податків. За світовою статистикою при кондукторній системі крадеться мінімум 10% виручки. Тернопіль залишивши кондукторів свідомо заклав ці втрати у бюджет комунального перевізника.

Ось виходячи із цього всього і можна зробити висновок, що так як в Тернополі робити не треба!
Зрозуміти потрібно одне – АСОП достатньо коштовна штука, яка робиться під потреби конкретного міста. І якщо у вас з першого разу не вийде, то другого шансу у вас не буде. Громада вас просто не зрозуміє…
Ще кажуть: «Ага, гарно вам там у Львові… У вас розмах, масштаби і гроші…»
Це не аргумент. ЄБРР і ЄІБ зараз готові працювати над впровадженням АСОП, давати кредити, забезпечувати консультаційну підтримку
[для всіх міст]. Pulsate et aperietur vobis.

Оригінал

Ну і Дорожня карта впровадження е-квитка у Львові:

Джерело

Коментарі відключені для цього запису