Як Москва житиме без маршруток (переклад)

Сер 04 2015 Опублікував в Транспорт

В той час як демократичний Львів ніяк не візьме кредит в ЄБРР на впровадження е-квитка — тоталітарна Москва переходить на найм перевізників містом. Проаналізуємо як це буде у них, можливо колись так буде і у нас.

До кінця цього року з вулиць Москви повинні зникнути маршрутки. Замість них містом курсуватимуть комфортні сині автобуси з кондиціонерами. Їх запустять компанії-перевізники, які виграють конкурс, оголошений департаментом транспорту. Заступник мера Москви з питань транспорту Максим Ліксутов пояснив журналістам, чому нова система буде вигідна і містянам, і владі, і самим перевізникам.

Що відбувається

63 конкурси на 211 маршрутів триватимуть до середини червня. У них виставлені і великі лоти, і малі, аби дати можливість працювати і дрібним компаніям-перевізникам. Переможці конкурсу укладуть з урядом Москви контракти на п’ять років. Загальний обсяг транспортної роботи – 434 мільйона кілометрів, перевезено буде 1.4 мільярди пасажирів. Місто витратить на це 47.5 мільярдів RUR (понад 750 млн USD). Перший переможець у конкурсі вже є, його автобуси вийдуть на маршрути в жовтні.

Чому це вигідно пасажирам

На маршрутах будуть використовуватися тільки міські квитки, включаючи абонементи та «Трійку». Це в середньому дешевше, ніж у маршрутках: при покупці абонементу на 60 поїздок одна поїздка коштує 14 рублів, а в маршрутці – 35. Пільги для пенсіонерів, студентів, школярів зберігаються. Всі автобуси мають бути новими – віком не старшим ніж три роки – з клімат-контролем та пристосуваннями для маломобільних громадян. У контракті обумовлюється температура в салоні в різні сезони. І найголовніше – всі перевізники будуть працювати за розкладом, не тільки в години пік. Чекати, поки автобуси заповняться, не доведеться.

Чому це добре для перевізників

У ході зустрічей з перевізниками з’ясувалося, що вони раді перейти на цю модель: у них з’являється гарантований п’ятирічний контракт з урядом Москви, і вони отримують гарантовану винагороду. Наша модель дає їм максимум впевненості в завтрашньому дні. Після консультацій з найбільшими лізинговими компаніями ми постаралися зробити так, щоб перевізник, який виграв контракт, міг отримати максимально комфортний відсоток. Також ми провели переговори з основними виробниками російських автобусів і попросили їх, щоб ціни, які вони дадуть перевізникам, приблизно відповідали цінам для Мосгортрансу. Рентабельність для перевізників складе від 10 до 25 відсотків. І всі доходи від реклами ми віддаємо перевізнику.

Чому це добре для міста

Модель, за якою ми припускаємо працювати, – одна з найсучасніших у світі. Ми брали досвід європейських, американських, азіатських міст. Але, наприклад, лондонська модель діє з 1994 року, там вже багато чого треба міняти, у нас це враховано. У деяких містах у кожного з перевізників – свої тарифи. Ми від цієї системи пішли, у нас буде тільки міський тариф. Хоча головна відповідальність перевізника – дотримання розкладу, але він також мотивований на збільшення кількості пасажирів. Якщо в контракті заплановано, наприклад, 100 чоловік протягом дня, за сто першого ми додатково заплатимо. Якщо за автобусом хтось біжить, водій зацікавлений в тому, щоб 5-10 секунд почекати. Ми заклали в контракт вимоги безаварійності. Якщо у перевізника є кілька ДТП або резонансна аварія з декількома потерпілими, ми можемо розірвати контракт і оголосити новий конкурс. Також у нас буде стовідсотковий автоматичний контроль. Перевізник зобов’язаний нам передавати GLONASS-трек, щоб ми точно бачили кожен автобус на маршруті.

Але ж місто на цьому не заробляє!

Всі доходи від перевезень підуть місту, перевізники отримають фіксовані суми. Але ми не заробимо на цьому, нам важливо збільшити кількість місць у транспорті. Ми збільшимо навантаження на транспортну мережу, випустимо більше автобусів на затребуваних маршрутах. У нас завдання створити таку систему, щоб автомобілісти задумалися про можливість пересісти і в міський транспорт. Коли ви їдете на машині в годину пік і бачите автобус, ви не повинні бачити його переповненим, там повинні бути вільні місця. Хоча я розумію, що комфорту особистої машини в громадському транспорті досягти неможливо.

Чому стара система нікуди не годиться

Деякі маршрути повністю дублюються, ціни на поїздки у приватних та муніципальних автобусів різні. Навіть такого поняття, як чітке дотримання розкладу, у приватників немає, вони працюють по заповнюваності. Вони не зацікавлені в інвестиціях в рухомий склад, можуть працювати на тій машині, що є. Інвестиція в якість для них безглузда. І найголовніше – аварійність. На 100 тисяч осіб або на один транспортний засіб у приватного перевізника на рік на 74% більше аварій, ніж у муніципального. Кількість постраждалих – 86 на 100 тисяч осіб у приватника, і 34 – у Мосгортрансу. У містах з гарною якістю життя – європейських, азіатських чи американських – маленьких автобусів на маршрутах ви не знайдете. Вони працюють тільки на невеликих маршрутах. У нас же приватник працює там, де є пасажири, на переповнених маршрутах. В школу, лікарню, МФЦ везе тільки Мосгортранс, всі вершки забирає приватний перевізник. Така система неправильна і несучасна.

За що штрафуватимуть перевізника?

Приводами для штрафів будуть:

  • невиконання розкладу;
  • непрацююча система інформування та непрацююча квиткова система;
  • порушення швидкісного режиму і взагалі правил дорожнього руху;
  • невідповідність типу рухомого складу контрактним умовам, наприклад, автобус меншої місткості;
  • непрацююча система клімат-контролю.

Майже всі дані ми будемо отримувати в автоматичному режимі, але передбачаються і візуальні перевірки. Розмір штрафу залежить від обсягу контракту, типу автобуса. Недбалий перевізник може недоотримати до 30-40 відсотків виручки.

Чому це важливо

Частка пасажирів, які оплачують свій проїзд, з 2012 року збільшилася на 25 відсотків. Це сталося завдяки дотриманню розкладу, контролю за виходом рухомого складу на маршрут. Зараз ми домоглися від Мосгортнансу виконання розкладу на 95 відсотків, це на рівні кращих світових столиць. При цьому кількість пасажирів величезна. У 2014 році в метрополітені було 2,5 мільярда пасажирів, а на наземному транспорті – 2,2 мільярда. І якщо перспективи зростання в метрополітені обмежені, то в наземному транспорті ми можемо створювати додаткові пасажирські місця. Зараз частка Мосгортрансу – 70 відсотків, частка приватних перевізників – 30 відсотків. І вона залишиться на цьому рівні.

Оригінал


Висновок від редакції

У Москві транспортні чиновники мають значно більше європейського мислення ніж у Львові. І міські депутати їх підтримують. #всепропало #зрада

Єдина транспортна система для всього міста.  По суті трамваї, тролейбуси, автобуси – це єдиний громадський транспорт міста, а не чорт знає що, яке конкурує/воює між собою. Тільки у нас вже роками підтримують це дике творіння 90-их. І що особливо сумно - міські депутати ще й захищають цю систему, говорять щось про “конкурентний ринок” і т.д. Дрімуче Середньовіччя.

У Львові схожу схему безрезультатно намагаються впровадити ще з 2012-ого року. Уже п’ятий рік чиновники не можуть домовитись з депутатами щодо інвесторів, кредитів й бюджетних дотацій. Так і товчемось на місці (вбиті маршрутки, ніякого розкладу, неможливість покарати перевізника, відсутність автоматичної системи оплати за проїзд), поки всі сусіди йдуть вперед. Стояти на місці ми таки вміємо.

На всяк випадок зацитуємо законодавство, яке каже, що покривати збитки перевізиків з бюджету – цілком нормально:

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування зобов’язані надати перевізникам, які здійснюють пільгові перевезення пасажирів та перевезення пасажирів за регульованими тарифами, компенсацію відповідно до закону.

Установлення тарифів на проїзд у транспорті здійснюється з урахуванням необхідності забезпечення беззбиткової роботи перевізників та забезпечення захисту малозабезпечених громадян. У разі встановлення рівня тарифу, який не покриває витрат, пов’язаних з перевезенням пасажирів, втрати перевізника компенсуються уповноваженим органом, яким затверджуються тарифи, за рахунок коштів відповідних бюджетів.

Ще трішки наших статтей на цю тему:

Про пересадки і тарифи
Угода з перевізником в Польщі
Виклики і рішення для транспорту в час кризи
Як порахувати тариф на проїзд

Коментарі відключені для цього запису