Наскільки міста субсидують громадський транспорт для мешканців?

Бер 20 2024 Опублікував в Транспорт

Наскільки міста субсидують громадський транспорт для мешканців?

Перевірили заяву політика на предмет правди чи брехні!

Нещодавно ми натрапили на цікаву статтю, в якій автори перевіряли на правдивість заяву міського голови Любліна (Польща) Роберта Рачинського (Robert Raczyński) щодо ситуації з фінансуванням операційної діяльності громадського транспорту. Стаття опублікована у жовтні 2023 року, тому під “минулим роком” мається на увазі 2022.

Сайт на якому розміщений цей допис називається “Demagog” і про себе вони пишуть таке:

Ми є першою польською фактчекінговою організацією. З 2014 року ми перевіряємо заяви політиків, перевіряємо передвиборчі обіцянки, боремося з фейковими новинами та дезінформацією. Ми ділимося знаннями та навчаємо.

Поштовхом до заснування Demagog у Польщі стала пропозиція співпраці від чеського та словацького Demagog у міжнародному проекті. Як група друзів, з рішучістю та відчуттям місії, ми продовжили розвивати ідею фактчекінгу в Польщі в рамках порталу demagog.org.pl .

Коротка інформація про Люблін. Місто розташоване на сході Польщі за приблизно 120 км від кордону з Україною, і за 218 км від Львова та 220 км від Луцька. Населення становить понад 331 тисячу мешканців, а площа міста 147 км2 (це майже як Львів без Винників та Брюховичів!). У місті є тролейбусна мережа, а також автобусні маршрути. Всього діє 73 маршрути: 13 тролейбусних та 60 автобусних (це дані до реформи 2024 року!). Маршрути обслуговує 354 транспортних засоби, з яких 99 тролейбусів (57 звичайних та 42 двосекційних) і 255 автобусів довжиною від 10 до 18 метрів (88 двосекційних, з яких 7 — електробуси; у Львові — жодного двосекційного тролейбуса чи автобуса 😔).

У 2022 році громадським транспортом перевезено 95 024 809 пасажирів (95 млн — це також майже як у Львові!), з яких 23,5% тролейбусними маршрутами, і 76,5% — автобусними. Приватні перевізники там також є, але їхня частка у структурі маршрутів становить лише 4,3% (у Львові це понад 20%). Звісно ж, “маршруток” на міських маршрутах Любліна не існує. Обсяг виконаної транспортної роботи всіма видами транспорту за 2022 рік склав 17 408 450 км (17,4 млн км), що коштувало 184 430 412 злотих (184,4 млн). З оплати проїзду пасажири покрили 34% витрат на організацію перевезень, тобто 66% додали з міського бюджету.

Тролейбуси в Любліні © Franek Buksiński / https://alltransua.com/

Далі пропонуємо вам переклад (з деякими нашими коментарями 😉)

  • У 2022 році Варшава, Вроцлав і Гданськ субсидували в середньому 69,15% операційних витрат громадського транспорту. З трьох міст, згаданих Робертом Рачинським, Варшава виплачувала найбільшу субсидію (79,50%).
  • У 2022 році 18 воєводських міст покрили з бюджетів в середньому 67,46% витрат на громадський транспорт. Йдеться про витрати міста після вирахування доходів, отриманих від оплати проїзду пасажирами.
  • У бюджетах 2023 року міста планують покрити в середньому 65,34% витрат на громадський транспорт.
  • Виходячи з цього, ми вважаємо, що твердження відповідає дійсності.

Цей аналіз був створений у співпраці між Асоціацією “Демагог” та Радіо ZET в рамках передвиборчого фактчекінгового проєкту.

Безплатний транспорт – чи це можливо?

Однією з головних вимог руху “Безпартійні самоуправлінці” (Bezpartyjni Samorządowcy) є запровадження безоплатного громадського транспорту. Представники партії стверджують, що це покращить мобільність мешканців та зменшить проблему транспортної ізоляції у невеликих містах.

Роберт Рачинський, лідер партії “Безпартійні самоуправлінці”, в ефірі Радіо ZET заявив, що це хороша ідея. Політик підкреслив, що подекуди в Польщі громадський транспорт вже є значною мірою безплатним для громадян.

Доказом цього є той факт, що великі міста субсидують роботу громадського транспорту у своїх бюджетах. Це означає, що міста витрачають на транспорт більше, ніж заробляють на ньому, наприклад, від продажу квитків.

Варшава, Вроцлав, Гданськ – скільки вони витрачають?


Почнемо з трьох міст, згаданих Робертом Рачинським. Насправді, у 2022 році Варшава, Вроцлав і Гданськ покрили в середньому 69,15% операційних витрат на громадський транспорт зі своїх бюджетів. Тут ми враховуємо як перевезення трамваями, автобусами, метро та міськими велосипедами, так і витрати на інфраструктуру, необхідну для їхньої роботи.

З трьох міст Варшава найбільше субсидує операційні витрати на громадський транспорт. У 2022 році місто витратило на громадський транспорт понад 4 млрд злотих, а заробило лише 824,5 млн злотих. Це означає, що місто покрило 79,50% витрат.

Скільки доплатили на громадський транспорт у 2022 році Варшава, Вроцлав і Гданськ

Воєводські міста – скільки вони субсидували у 2022 році?


Ми проаналізували витрати на громадський транспорт у 18 воєводських містах (воєводські міста — це аналог обласних центрів в Україні, як-от, Львів, Київ або Кропивницький). При цьому ми виключили з розрахунків і порівнянь міські велосипедні системи, оскільки вони функціонують не у всіх містах.

Найбільшу дотацію на роботу громадського транспорту виплачували у Катовіце. Це місто покрило майже всі витрати (99,92%). Слід, однак, зазначити, що Катовіце входить до складу Верхньосілезької метрополії (Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolija — GZM), яка має спільний бюджет, що фінансується, серед іншого, за рахунок продажу квитків.

Скільки воєводські міста доплатили на громадський транспорт в 2022 році

На другому місці опинився Щецин, який сплатив 80,13% всіх операційних витрат на громадський транспорт. Найменше платив Білосток (38,74%). В середньому всі міста покривали з бюджетів 67,46% витрат на громадський транспорт.

А як щодо бюджету на 2023 рік?


Згідно з прогнозами, закладеними в бюджеті на 2023 рік, найбільші міста Польщі будуть субсидувати 65,34% вартості громадського транспорту.

На першому місці знову Катовіце (99,88%), на другому – Бидгощ (84,29%), на третьому – Варшава (80,32%). У 2023 році саме Краків планує найменше субсидіювати витрати на громадський транспорт (44,72%).

Скільки воєводські міста планували доплатити на громадський транспорт в 2023 році

А як щодо бюджету на 2023 рік?
Згідно з прогнозами, закладеними в бюджеті на 2023 рік, найбільші міста Польщі будуть субсидувати 65,34% вартості громадського транспорту.

На першому місці знову Катовіце (99,88%), на другому – Бидгощ (84,29%), на третьому – Варшава (80,32%). У 2023 році саме Краків планує найменше субсидіювати витрати на громадський транспорт (44,72%).

Це стосується як поточних транспортних витрат (наприклад, витрати на забезпечення сполучення, зарплати працівникам), так і інвестиційних витрат (нові зупинки, ремонт, придбання транспортних засобів). Якщо брати до уваги лише поточні витрати, то виходить, що Зелена Гура цього року (йдеться про 2023) вийде в плюс (доходи перевищать витрати).

Що є витратами і доходами, а також субсидіями на громадський транспорт?


Для цього аналізу ми проаналізували бюджети 18 воєводських міст Польщі. Ми проаналізували минулорічні видатки, використовуючи звіти про виконання бюджету, а також видатки, заплановані в бюджетах на цей рік.

Ми взяли до уваги всі видатки та доходи, включені до наступних розділів бюджетної класифікації: 60001 “Залізничні пасажирські перевезення”, 60003 ” Автобусні пасажирські перевезення”, 60004 “Місцевий громадський транспорт”, 60020 “Експлуатація автобусних зупинок”, 60021 “Експлуатація станцій та пересадкових вузлів”, 60022 “Експлуатація систем спільного користування велосипедами”. У випадку бюджетів деяких міст доходи не включені до цієї класифікації, а замінені на “доходи від продажу квитків на громадський транспорт” або “доходи від (транспортних) послуг”.

Ми розглядаємо субсидії на функціонування громадського транспорту як відсоток видатків, який має покрити міський бюджет після вирахування доходів і надходжень від громадського транспорту. Слід зазначити, що транспорт – це не лише щоденне функціонування транспортних сполучень, але й інвестиції в нові лінії, зупинки та транспортні засоби.

Скільки міста інвестують на душу населення?


У липні журнал “Wspólnota” опублікував звіт, підготовлений професором Павлом Свєнєвічем та доктором Юлітою Лукомською. Експерти проаналізували субсидії на громадський транспорт на душу населення воєводств, міст, районів та гмін у 2022 році. (Ми також коротко переклали основне з того звіту 😎).

Виявилося, що серед воєводських міст найбільше на душу населення за транспорт заплатила Варшава (1 088,95 злотих), за нею йде Гданськ (759,56 злотих). Найменшу субсидію сплачував Білосток (220,14 злотих на особу). У випадку міст з правами повіту лідером є Бельсько-Бяла (475,45 злотих на особу).

Серед воєводств перше місце посіла Мазовія (99,03 злотих), серед повітів – Бельський повіт в Сілезії (22,11 злотих), а серед сільських гмін – Сухий Ляс під Познанню (523,89 злотих).

<<Кінець перекладу>>

От така фігня малята!

У 2022 році Люблін витратив на громадський транспорт в перерахунку на гривні 1 567 658 502 грн (1,56 млрд грн за курсом станом на 30 грудня 2022 року). І в цю суму не включено капітальні видатки. Польські журналісти дещо недопояснили у своїй статті, що будівництво або реконструкція не входять у вартість транспортної роботи. Вони рахували й інші статті витрат за бюджетною класифікацією, але в міському бюджеті стаття “транспортна робота” (замовлення послуг організації пасажирських перевезень) не включає їх.

І от місто, яке за населенням (принаймні офіційно) в половину менше за Львів, за рік перевозить майже стільки ж пасажирів як у Львові, і витрачає на це ще більше ніж Львів! Крім того, вони ще витрачають кошти на капітальні видатки на додачу до тих 184 млн злотих на транспортну роботу. А потім в коментарях завжди зʼявляється людина з коментарем типу “зробіть як в Польщі/як в Європі” “треба менше красти” і т.п. І що ти їм поясниш, як в нас і близько не ті бюджети, не кажучи про відсутність доступу до фінансування з фондів ЄС? 😀

Так що, не скоро в нас буде комфортний громадський транспорт, як і вища якість життя загалом. Але срачі під транспортними темами в соцмережах будуть гарантовано 😆

Джерело: Demagog

Читайте також:

Субсидування громадського транспорту у Польщі. Рейтинг

Транспортна аналітика з Польщі 2020

Новий перевізник у Вроцлаві: контракт на 120 млн злотих

Варшава за рік витрачає понад 4 млрд злотих на транспорт

Коментарі відключені для цього запису