Львівський е-квиток: що мало бути і що вийшло

Січ 26 2024 Опублікував в Е-Квиток

Електронний квиток Леокарт Leocard у Львові

Транспортна санта-барбара тривалістю 13 років

Короткий зміст

Вперше про е-квиток у Львові заговорили у 2010 році. Тоді міський голова Львова Андрій Садовий та транспортні чиновники говорили про плани впровадження “єдиного квитка”. 

Відео з місцевих новин 2010 року

Приблизно через рік — у 2011 — до цієї теми повернулися знову. У 2009 році Львівська міська рада розпочала співпрацю (брати кредити) з Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР) у галузі міського транспорту та інфраструктури, і потрібно було розуміти: а який взагалі стан справ і у що треба інвестувати. Щоб зрозуміти це, ЄБРР спільно з Канадським фондом технічного співробітництва (CIDA) профінансували (це був грант) розробку консалтингового звіту під назвою “Проект в сфері громадського транспорту м. Львів – Удосконалення регулятивного середовища для міської транспортної системи”. 

Консультантом тоді стала компанія Louis Berger (Луї Берже), яку обрали за критеріями ЄБРР. Загалом їхня робота складалася з кількох звітів та додатків, які в основному стосувалися маршрутної мережі громадського транспорту та паркування автотранспорту у Львові. В межах того звіту вони опрацювали питання впровадження електронного квитка. Саме вони працювали над розробкою маршрутної мережі Львова, яку згодом впроваджували їхні місцеві субпідрядники з Львівської політехніки. Якраз у 2012 році вперше планували запустити електронний квиток в ГТ Львова. Детальніше про це можете прочитати в старих (одних з перших) публікаціях на цьому сайті

Реформа автобусної маршрутної мережі тоді провалилася (а хіба могло бути інакше?).

Причин для провалу було надто багато: хибне розуміння і очікування влади Львова щодо роботи громадського транспорту (тоді реально вважали, що на транспорті можна заробляти і отримувати дохід в бюджет 😆), відсутність законодавства про е-квиток, відсутність належної аналітики, зокрема сценаріїв-прогнозів, бідність і смішно-низькі тарифи на проїзд ($0,25 за одну поїздку в автобусі, і ще менше у електротранспорті).
Не впровадивши е-квиток тоді (бо це було юридично неможливо) влада Львова не мала іншого виходу як давати все нові й нові обіцянки, що вона активно працює і от вже скоро-скоро все буде. Так тривало ціле десятиліття. 

За ці понад 10 років чого тільки не було. Скандали, інтриги, розслідування, брехня опозиції, маніпуляції і замовчування влади, брехня влади і маніпуляції опозиційних ЗМІ, робочі групи, і ще нові робочі групи, звільнення старих кадрів і пришестя нових команд, судові справи, зриви термінів, погрози і все нові обіцянки. 10 років. Одинадцять, якщо зовсім точно. 

Пропонуємо вам ще раз прожити попереднє десятиліття, завдяки інтернету, і пустити сльозу ностальгії. Оскільки більшість людей читає лише заголовки, і вже по цьому робить висновки (проблема 21 сторіччя), то далі подаємо їх з новин місцевих ЗМІ у хронологічному порядку. Кожен заголовок містить посилання на повну новину, якщо раптом(!) ви захочете прочитати детальніше. 

Що мало бути:

На дворі кінець 2011 року. За рік до цього мудрий український народ обрав президентом України колишнього зека і проффесора Януковича, який змагався за булаву з Тимошенко (жаба і гадюка). Влада ригів штучно тримала курс долара на позначці близько 8 грн. Стів Джобс вже не зміг представити новий iPhone 4s, “Арена-Львів” все ще добудовувалася, трамвай на Сихів так і не поїхав до Євро-2012. А де були ви в той час? Можете пригадати? 

Час від часу в місцевих львівських ЗМІ виринали новини щодо електронного квитка. 

Червень 2011 року: 3-4 млн євро на «електронний квиток» Львову може дати австрійський банк – ZAXID.NET

Тоді ще навіть місцевих журналістів возили в Ригу, щоб ті все подивилися і у вечірньому випуску показали:

Сюжет 12-го каналу! Для справжніх львів’ян в сьомому коліні!  

Влада Львова тоді хотіла створити спільне підприємство з австрійцями, які вже запустили на той час систему е-квитка в Ризі. Проте, тодішнє протистояння Свобода vs Садовий було настільки запеклим, що з цієї ідеї нічого не вийшло. Найсмішніше, що й не могло вийти, бо законодавства, яке б дозволяло впровадити електронну оплату в громадському транспорті будь-якого українського міста, не існувало. 🙃

У вас, напевно, виникає питання: “а що ж тоді планувала впроваджувати влада Львова?” Невідомо. Абсолютно незрозумілим залишається що саме і як саме Садовий і команда хотіли впровадити. Звісно, якщо ви опозиційно налаштовані, то ваша версія: “влада хотіла обікрасти людей” ©, але це неможливо, бо щоб щось вкрасти мав існувати правовий механізм створення того е-квитка. Тобто спочатку треба було створити можливість, щоб ви платили електронно, і лише після цього, теоретично, планувати якісь злі умисли. Але без закону про е-квиток таке було неможливим. І залишалося таким ще 6 років. 

29 грудня 2011 Депутати «провалили» введення електронного квитка у Львові – ZAXID.NET  

17.01.2012 Гринда пояснив, чому «Свобода» не голосувала за електронний квиток – ZAXID.NET 

18.01.2012 Електронний квиток не приведе до подорожчання проїзду у Львові, – Жук – ZAXID.NET 

13.02.2012 Компанія з Риги готова впроваджувати у Львові е-квиток – ZAXID.NET 

3.12.2012 Садовий: Ми повернемось до питання е-квитка з початку року – ZAXID.NET 

Після того як стало зрозуміло, що електронного квитка не буде (чому — читайте у посиланнях вище) майже на рік питання зникло з інформаційного простору Львова. У 2014 році потроху почали знову говорити про е-квиток. Влітку розпорядженням № 163 від 12 червня 2014 року міський голова Львова створив першу робочу групу щодо е-квитка (“Про утворення робочої групи з питань впровадження системи безготівкової оплати за проїзд у міському пасажирському транспорті”). Одним з результатів цієї робочої групи була організація заходу на якому потенційні компанії представили свої технічні рішення. А також робоча група напрацювала сяке-таке технічне завдання для майбутньої закупівлі обладнання та програмного забезпечення.

Цікаві новини тих часів: 

26.06.2014 За що ж ми платимо три гривні?!

23.09.2014 Чому ввечері нема маршруток? – Львівська Поштa 

Прочитайте, це справді цікаво. Там зокрема є коментарі Олега Синютки, який тоді ще не став Брутом 😉

А ось і один з результатів тодішньої робочої групи: 

6.10.2014 У Львові оголосили конкурс на впровадження електронного квитка — Львівська міська рада 

Чому Львову потрібен електронний квиток? Інфографіка 

Презентація про АСОП від Сергія Журбенка, який тоді працював в Управлінні транспорту та зв’язку ЛМР. Там також чимало цікавого знайдете для себе:  

Сергій Журбенко: Про е-квиток | PPT (презентація)

Якихось справді суттєвих зрушень не відбувалося впродовж двох наступних років. Лише на початку 2016 року крига скресла (мінімально). 

2016 У Львові створюють відділ для запровадження електронного квитка 

2.02.2016 Абонемент на проїзд у маршрутках. які зміни готують для львів’ян?

Минає 6 років від виникнення ідеї е-квитка і 4 роки після першої спроби впровадження. 

18.03.2016 ЄБРР надасть Львову кредит на впровадження електронного квитка – ZAXID.NET 

12.04.2016 Львів’янам відповіли, коли у місті запрацює електронний квиток — насправді, не відповіли (заголовок — клікбейт) 

26.05.2016 Львівська міськрада зробила перший крок до впровадження е-квитка – ZAXID.NET 

Друга робоча група створена розпорядженням міського голови Львова № 374 від 15 серпня 2016 року (Про утворення робочої групи з питань реалізації проекту автоматизованої системи оплати проїзду у громадському транспорті).

12.09.2016 Е-квиток у Львові: на що підуть гроші, які місто позичає в ЄБРР  

13.09.2016 Скільки коштуватиме проїзд після запровадження е-квитка у Львові — смішні суми на теперішній час 😀

А далі парад обіцянок щодо термінів впровадження

21.10.2016 Запровадження е-квитка у Львові розпочнеться у квітні 2017 року 

3.11.2016 «Картку львів’янина» розпочнуть видавати усім мешканцям – ZAXID.NET — о, до речі, якщо хтось з журналістів читає цей текст, то можете, будь ласка, дізнатися що сталося з проектом (?) “Картка львів’янина”? Ви ж таке любите! Можна знову писати про розпил коштів (принаймні натякати на це 😉)

17.11.2016 У Львові підписали угоду з ЄБРР про впровадження електронного квитка – ZAXID.NET

18.11.2016 Результати від впровадження е-квитка ми побачимо вже на початку 2018 року, – Садовий — вже початок 2024-го, а результатів так і немає, хе-хе 😆   

15.12.2016 Львів виплачуватиме кредит за е-квиток до 2030-го року. Чи була альтернатива? 

А тепер увага! Важлива дата!

17.01.2017 Верховна Рада ухвалила закон про електронний квиток – ZAXID.NET 

Передаємо на е-квиточки – ZAXID.NET 

Саме після ухвалення законодавства щодо електронної оплати в громадському транспорті у січні 2017 року, запровадження е-квитка стало можливим в Україні! Чуєте? Лише після прийнятого закону! До цього часу е-квитків не могло існувати в жодному українському місті. На жаль, більшість з вас цього не розуміло тоді і не розуміє досі. Міська рада може діяти в межах і в спосіб визначений в законодавстві. Якщо в законодавстві чогось немає, як-от про е-квиток, то міська рада не може його впровадити. 

17.01.2017 В одному з трамваїв Львова діятиме електронний квиток. Як скористатися 

Неясно як Приват-банк зміг впровадити це настільки швидко (тим паче, що закон набув чинності аж у травні 2017), але залишимо це питання слідчим ДБР, НАБУ, і всіх тих інших антикорупційних органів. 

2017 Е-квиток і старі маршрутки. Як зміниться транспортна система Львова — а старі маршрутки досі є 🥲

9.02.2017 У Міністерстві інфраструктури створять робочу групу по впровадженню електронного квитка – ZAXID.NET — ще одна робоча група, на цей раз міністерського рівня. Які результати засідань цієї робочої групи — неясно. А вам щось відомо? Напишіть в коментарях. 

16.02.2017 Безготівкова оплата за проїзд почала діяти в усьому львівському електротранспорті – ZAXID.NET — експансія Приват-банку зростала

28.02.2017 Запровадження електронного квитка у Львові у запитаннях і відповідях — а основне питання: “Коли?!” — так і залишилося без відповіді ще 6 років 🙂

14.03.2017 У Львові обрали назву для електронного квитка. Офіційно — конкурси — це ми любимо! 

27.04.2017 Львів підписав з ЄБРР договір гарантії на впровадження е-квитка  

І ще раз увага! Знову важлива дата

7.05.2017 В Україні набув чинності закон про електронні квитки в міському громадському транспорті – ZAXID.NET 

Лише з цього моменту — 7 травня 2017 року — українські міста могли почати роботу над розробкою і впровадження АСОП або е-квитка у міському громадському транспорті. До цього дня будь-які е-квитки були неможливими і незаконними, і саме тому їх не було ніде. Так, що всі ваші звинувачення Садового, Кличка чи будь-якого іншого мера у затягуванні (принаймні до травня 2017 року) були безпідставними 😛 

18.05.2017 Львівська міськрада затвердила договори з ЄБРР про впровадження е-квитка – ZAXID.NET

26.05.2017 «Львівавтодор» оголосив тендер на впровадження е-квитка – ZAXID.NET — перший тендер оголосили у травні 2017, але з того нічого не вийшло 

14.06.2017 До початку дії е-квитка у Львові хочуть суттєво збільшити кількість громадського транспорту — а вона тільки зменшуватиметься lol 🤣 😂 😅

Переможця тендеру на впровадження е-квитка у Львові оберуть через півроку – ZAXID.NET — тобто в грудні 2017 року мали визначити, яка компанія впроваджуватиме е-квиток (обладнання та ПЗ) у громадському транспорті Львова. Не так сталось, як гадалось! 🙂

17.07.2017 На тендер з впровадження е-квитка у Львові подалися 18 компаній – ZAXID.NET  

28.07.2017 Електронний квиток планують поєднати з «Карткою львів’янина» – ZAXID.NET — то що там з тією “Карткою львів’янина”? Хто-небудь? Відгукніться!

15.11.2017 Впровадження е-квитка у Львові консультуватимуть австрійці – ZAXID.NET  

16.11.2017 Коли у Львові має запрацювати електронний квиток — у 2019 році казали про завершальний етап проекту, тобто все вже мало працювати! Спойлер: не запрацювало 😝

25.01.2018 Центр обслуговування пасажирів громадського транспорту діятиме на вул. Горбачевського у Львові – ZAXID.NET 

22.02.2018 Електронний квиток у Львові запровадять не раніше 2019 року — переноси-переноси … 🙂

22.03.2018 Угоду про е-квиток у Львові підпишуть восени — далі вже казали про підписання договорів восени. Як думаєте, чому влада Львова затягувала процес? Ще не було ні пандемії ковіду, ні повномасштабної війни. Думаєте Доля хоче долю? Чи може перевізники носили чорну готівку? Ні, причина була не в цьому. Читайте далі …

16.04.2018 Систему е-квитка почнуть тестувати у Львові восени наступного року – ZAXID.NET — о, намаєш! Вже восени наступного року, тобто 2019. 

Е-квиток від Ощадбанку. Що це було?! 

16.05.2018 У Львові запроваджено технологію безконтактної оплати Mastercard: 10 спеціальних валідаторів встановлені у трамвайних вагонах маршрутів № 8, 9, 1 — Львівська міська рада

Ооо! Пригадуєте цю фігню від Ощадбанку? 😆

16.05.2018 У львівських трамваях встановили термінали для оплати проїзду – ZAXID.NET 

Зазначимо, на маршрутах №1 та №9 їздитиме по одному трамваю з терміналами для безконтактної оплати проїзду, а інші вісім встановлені на трамваях №8.” — lol, що? Встановили на 10 вагонів??? Навіщо??? 😀

18.05.2018 Ощадбанк та Mastercard обладнали львівські трамваї технологією безконтактної оплати | Незалежна Асоціація Банків України 

18.05.2018 Mastercard та Ощадбанк обладнали львівські трамваї технологією безконтактної оплати 

Знаєте чому це сталося? Пригадуєте історію про 42-ві чи то 43-ри компанії, які хотіли будувати сміттєвий завод у Львові? 😀 Кілька років тому, в розпал сміттєвої кризи у Львові, місцева опозиція максимально роздувала цей меседж. Буцімто оці понад 40 компаній хотіли будувати завод, а львівська влада не дозволила їм цього. Погана влада! Звісно, це була маніпуляція, бо ці компанії лише оголосили наміри: що хотіли б будувати комплекс, якщо на це буде фінансування. Розумієте різницю? Всі ці компанії не були інвесторами, а лише хотіли стати підрядниками! Тобто гроші на будівництво мали б десь взятися, а ті фірми мали заробити на будівництві обʼєкта. Це ж кардинальна різниця! 😀

Але до чого тут сміття? — спитаєте ви. Тут не так сміття, як сама ситуація, і засвоєний урок львівською владою, незважаючи на абсурдність цього всього (масштабу проекту). Так-от, Ощадбанк та Mastercard виступили ініціаторами встановлення цих валідаторів у тих 10 вагонах. Відповідно, щоб не накликати на себе втрату рейтингу і нові маніпуляції та критику від опозиції, львівська влада не довго думаючи погодилася на це. 

По суті, погоджуватися на таку пропозицію було абсурдом. Чому? А який зміст встановлювати валідатори у 10(!) вагонах на три(!) маршрути (на два маршрути по одному вагону 😂 )? Загальний випуск трамваїв на маршрути у Львові становить ~70 одиниць. Що ж це за така система, яка працює лише на 10? До того ж вагони час від стають на плановий огляд, ремонт і т.п., а ці валідатори не вийде просто перенести в інші вагони, бо там ще сотні метрів кабелів і всіляких підключень. 

Але цей проект був одразу мертвонародженим. Пропрацювавши, чи правильніше сказати “провисівши”, бо більшість часу ті валідатори не працювали, всього кілька місяців, ініціатори затії демонтували їх з вагонів. Більшість пасажирів так і не зрозуміли, як ними користуватися. Ось така коротенька історія (одна з багатьох) абсурдності в десятилітній епопеї львівського е-квитка.  

До речі, жоден приватний банк в Україні так і не вліз у системи оплати проїзду у громадському транспорті, що про щось таки свідчить. А успіхи Ощаду чи Привату (якщо не рахувати оплату через QR-коли через Приват24), вкрай скромні, якщо це можна назвати успіхами. Про хоч якісь успіхи Ощаду ми взагалі не чули. А ви?

Тим часом у червні 2018 року Вінниця також розпочинає впровадження е-квитка. Там, як і у Львові, тендер виграла чеська компанія Mikroelektronika. Протягом 16 місяців система електронних квитків мала запрацювати на всьому транспорті, включно з приватними маршрутками.   

Це ми перетнули екватор епопеї з львівським е-квитком. Рухаємося далі … 

16.11.2018 Львів оголосив тендер на електронний квиток для оплати проїзду у міському транспорті – ZAXID.NET  — ще один тендер??? Як так? А як же попередні тендери??? Що відбувається???

25.09.2018 Як виглядатиме та працюватиме електронний квиток у Львові. Візуалізація — взагалі не так він виглядає! Навіть дизайн не змогли зробити таким, яким його самі й затвердили 😂

12.02.2019 На тендер з впровадження е-квитка у Львові подались шість компаній – ZAXID.NET — раніше було 18, тепер вже 6 … 

5.03.2019 У львівському електротранспорті ввели оплату проїзду через SMS. Як це працює — аналогічно, запізнілий та малозручний спосіб оплати, який також довго не прожив. Таке впровадили всього у кількох містах. А ви оплачували SMS-ками? Розкажіть про свій досвід.

24.04.2019 Пільгові е-квитки у Львові почнуть роздавати на початку осені – ZAXID.NET 

В цей час у Вінниці також не все йшло гладко, але вони вже змонтували обладнання в рухомий склад і планували тестування, тоді як у Львові й кінь не валявся! 

Запуск е-квитка у транспорті відкладається. Тепер до 1 вересня : 05:07:2019 – 20 хвилин Вінниця 

14.08.2019 Впровадження е-квитка у Львові: ЄБРР затвердив результати першого етапу тендеру – ZAXID.NET

28.10.2019 У львівському трамваї встановили перший апарат для продажу квитків – ZAXID.NET — ще одна ініціатива, яка провалилася

16.12.2019 У Львові визначили переможця конкурсу на впровадження е-квитка в транспорті – ZAXID.NET — скільки тих вже конкурсів було? Чи то тендерів? Тендерів чи конкурсів? Ми вже й самі заплуталися 🤯🤪

12.03.2020 Mikroelektronika та SoftServe підписали договір на впровадження е-квитка у Львові – ZAXID.NET — ну нарешті! Чи ще ні? 

Весна 2020 року. І знову Вінниця.

1 травня 2020 року у вінницькому комунальному транспорті припинили оплату готівкою. Крім того, вінницький е-квиток, який називається “Муніципальна картка вінничанина”, дає можливість безоплатної пересадки впродовж 30 хв, щоправда приватні “маршрутки” не включені до пересадок. Ще одне щодо вінницьких “маршруток” — місцеві пільговики повинні сплачувати за проїзд у них (у Львові чи Тернополі пільговики не сплачують за проїзд у приватних “маршрутках”). 

Отже, за менш ніж 2 роки від моменту підписання договору у Вінниці система вже повноцінно працювала! А що в цей час відбувалося у Львові? Досі не почали монтувати валідатори, які там пересадки … Що це, як не навмисне затягування? 

20.09.2020 Чеські підрядники обстежують громадський транспорт Львова для e-квитка – ZAXID.NET

21.10.2020 Львівських пільговиків почали реєструвати для видачі е-квитка – ZAXID.NET — і знову провал! Спочатку громадянам, що мають право пільгового проїзду, сказали, щоб ті приходили реєструватися на отримання пільгових ЛеоКарт, а через рік … сказали, що треба прийти на реєстрацію знову! 😆Ох же ж й майстри своєї справи зібралися 🥲

4.11.2020 У львівських автобусах запроваджують оплату проїзду зі смартфонів – ZAXID.NET — то це вже той е-квиток чи ще ні? — запитували пасажири в коментарях соцмереж під дописами з цією новиною 😀 Ще одна ініціатива, яку чомусь впровадили лише на кількох маршрутах комунального АТП. І знову те саме питання: навіщо це все робити в якомусь обмеженому варіанті? Чому не на всю транспортну систему? Що це за пілотні пілоти? 

25.02.2021 Е-квиток у маршрутках Львівської області: коли і як працюватиме — Оооо! Оце ще один каламут в і так каламутну воду! 😄 Зважаючи те, що більшість українців не розрізняють місцеві органи влади (і це на 33-му році незалежності), то такі новини заплутали людей, і викликали чергову хвилю кпинів, звинувачень і тупих коментарів. Словом, Львівська обласна державна адміністрація (ЛОДА; це не Садовий) розпочала процес пошуку інвестора для впровадження електронної оплати проїзду в обласних автобусних маршрутах (це ті, що курсують за межами Львова, наприклад, до Дрогобича, Червонограда, Жовкви, Городка і т.п.). Все це збіглося в часі з впровадження е-квитка у Львові. Щоб заплутати народ краще й не придумаєш 🙂

5.04.2021 У львівських трамваях встановили перші валідатори е-квитка – ZAXID.NET — у Вінниці вже рік, як все працює, а у Львові лише перші валідатори встановили     

6.04.2021 Мінінфраструктури презентувало е-квиток для всіх видів муніципального транспорту – ZAXID.NET — хто знає, що це за проект і чим він закінчився — напишіть в коментарях. Дуже цікаво.

9.06.2021 «Для мене репутація досить важлива» – ZAXID.NET — ми не плануємо вникати у всі ті скандали інтриги розслідування, тому додаємо новину, як важливу, але без аналізу, що там сталося. Якщо коротко, то далі все почало сипатися.   

23.06.2021 Кабмін схвалив запровадження е-квитка у громадському транспорті – ZAXID.NET — а це що таке??? 🤔

21.10.2021 Видачу е-квитків для пільговиків планують розпочати у листопаді — але так і не розпочали. Знову зриви термінів, запізнення. 

11.11.2021 Львівська міськрада розробила нові тарифи на громадський транспорт — більшість громадян забули про цю новину, а через 2 роки зміна вартості проїзду стала для них сюрпризом. 

17.11.2021 Департамент міської мобільності та вуличної інфраструктури ЛМР очолив Олег Забарило – ZAXID.NET 

Це ще одна важлива дата! Запам’ятайте її. Детальніше пояснимо нижче.
А пам’ятаєте дату початку самого проекту е-квитка у Львові? Ні? Тоді нагадуємо:

Це було 18.05.2017 — 4,5 роки тому Львівська міськрада затвердила договори з ЄБРР про впровадження е-квитка – ZAXID.NET. Запам’ятайте ці дві дати!

21.12.2021 повідомили, що у 2022-му е-квитка не буде 😅

Повноцінний е-квиток у Львові запустять не раніше весни 2022 року – ZAXID.NET  

Видача пільгових ЛеоКарт та етап “освіта пільговика” тривала 2(!) роки. Два роки! Коли в початковому DIP-плані на це відвели кілька місяців. Хто і як це все планував? Хто оцінював ризики? І чи оцінював взагалі? Начиталися Чорних лебедів, а толку?

До речі, ще один провал: в школах так і не змогли налагодити централізований процес видачі учнівських ЛеоКарт, але найцікавіше, що учням доводиться поновлювати їх в кінці року! Тобто розробники системи не здогадалися, що в школі вчаться до 16-17 років (або до 15, якщо 9 класів), і якщо дитині 11 років, то вона не покине школу. Відповідно, наступного шкільного року ЛеоКарт треба знову поновити всім дітям 😂

У мерії Львова пояснили, як оформити е-квиток школярам  

31.12.2021 У Львові затвердили нові тарифи на громадський транспорт — які вступили в дію через 2 роки! 

Що вийшло

13.01.2022 — нічого не вийшло, як ви вже знаєте. 

24.02.2022 

ну а далі вже стало не до е-квитка (і здається, це було дуже “на руку владі”)

Були чергові обіцянки, що е-квиток запустять навесні, потім влітку, під кінець року, нісенітниці про мобілізованих ІТ-шників, заборону чеському підряднику приїжджати в Україну, … чого тільки директор Львівавтодору не вигадував. І все зійшло з рук. 🙂

1.08.2022 У Львові починають оформляти транспортні картки «ЛеоКарт» для студентів – ZAXID.NET

Більшість студентів, яких у Львові налічується близько 100 тисяч, до сьогодні (початок 2024 року!) не мають ЛеоКарт. Це все, що вам треба знати. 

20.09.2022 П’ять компаній зголосилися впроваджувати е-квиток на Львівщині – ZAXID.NET — ще раз про е-квиток на маршрутах Львівської області, і вкотре, — простий народ не розумів, що ж відбувається.

21.11.2022 ЛОВА обрала інвестора для впровадження е-квитка на приміські та міжміські маршрути – ZAXID.NET — це знову новина про маршрути у Львівській області, а не про місто Львів! 

15.03.2023 У приміських і міжміських автобусах Львівщини почали встановлювати валідатори для e-квитка – ZAXID.NET — встановлювали 8 місяців, і запустили під кінець року. Система вимагає від пасажирів “валідуватися” як на вході, так і на виході (check-in / check-out), бо діє за принципом оплати поїздок на відстань. Тобто всі автобусні маршрути по області й раніше працювали за такою ж схемою: платите вартість від і до певного населеного пункту, але готівкою. Тепер це працює із е-оплатою.

29.05.2023 На трьох автобусних маршрутах у Львові запрацює безготівкова оплата проїзду – ZAXID.NET 

5 червня 2023 року, через 13 років після першої обіцянки в ЗМІ, через 11 років після намірів запровадити е-квиток з рижанами, через 6 років після ухвалення закону про АСООП, у Львові розпочалося випробування електронного квитка на трьох маршрутах!

Належного інформування, звісно ж, не було, тому тестування виглядало абсолютною несподіванкою для пасажирів. Люди не розуміли, що це таке дає (квиток) їм водій. І навіщо? 

В деякі автобуси цих “тестових” маршрутів заходили контролери Львівавтодору і починали приставати до пасажирів — саме так це виглядало на їх погляд. Зроду-віку в автобусах не було контролерів, аж тут раптом таке! Жодних плакатів, жодних звукових оголошень в тих автобусах не було. До речі, загальної (червоної) “Леокарт” у продажу також ще не було в той час. Фактично, це була перевірка пільговиків, — чи ті “пікнули” свій Леокарт (що вже “тестували” понад рік), а також платних пасажирів на предмет наявності паперового квитка від водія, якщо вони платили готівкою, або ж перевірки смартфонів з NFC на факт оплати проїзду (“бронювання” тієї гривні). Все. Оце так тестування 😂

А тепер ще раз про Олега Забарила. Пригадуєте дату, коли його призначили на посаду? Вже забули? Ми нагадаємо 🙂

17.11.2021 Департамент міської мобільності та вуличної інфраструктури ЛМР очолив Олег Забарило – ZAXID.NET 

А пам’ятаєте дату початку самого проекту е-квитка у Львові? 

Проект е-квитка у Львові розпочався 18.05.2017, коли Львівська міськрада затвердила договори з ЄБРР про впровадження е-квитка – ZAXID.NET

⚡ Аж тут раптом у вересні 2023(!) року заява-блискавка від міського голови: 

28.09.2023 Якщо до кінця року е-квиток не буде впроваджений, департамент мобільності зникне, – Садовий 

Що це було??? Чергова політична вистава? Схоже на те. Мастак у цьому 🙂

Забарила призначено на посаду Садовим у листопаді 2021 року, коли проект е-квитка вже активно впроваджували! Найголовніше: той Департамент мобільності немає жодного (!) відношення до цього проекту. Здивовані? Львівська міська рада (депутати) позичала гроші в ЄБРР і визначила відповідальним за впровадження е-квитка комунальне підприємство “Львівавтодор”. Саме Львівавтодор відповідальний за все.
І за кошти, і за терміни, і за працездатність системи. За все! Департамент мобільності тут ні до чого. Його навіть не існувало до 2021 року 🙂

31.10.2023 Електронний квиток у Львові. Чому так довго і так дорого? — LVIV.MEDIA — гарна спроба розібратися, що ж сталося, від місцевих журналістів, які, очевидно, після років роботи на провладних ЗМІ, мали інший погляд на ситуацію. Welcome to the club 😉

5.11.2023 Андрій Садовий закликав львів’ян активніше переходити на безготівкову оплату в автобусах – ZAXID.NET

Це при тому, що жодної (!) інформації про можливість такої оплати у автобусах на тих маршрутах не було! Як пасажири мали знати, що на цьому маршруті можна оплатити безготівково? Не було ні звукових оголошень, ні паперових. Нічого. Кажете валідатори включили? Та вони вже 2 роки як їздили “включені”, але всі спроби людей оплатити смартфоном або банківської карткою завершувалися “негативним” сигналом валідатора, то вже й ніхто не розраховував на них. 

13.11.2023 У Львові зміняться тарифи на проїзд після запровадження «ЛеоКарт

Для багатьох ця новина стала несподіванкою, хоча ще наприкінці 2021 року про це повідомляли. Але, як завжди, зробили не те, що обіцяли, бо абонементів, і відповідно, поїздок на час та безоплатних пересадок не запровадили. 

14.11.2023 У Львові стартує продаж транспортних карток «ЛеоКарт»: точки продажу 

Левандівка, Рясне і ще низка районів Львова взагалі без точок продажу цих загальних або “червоних” ЛеоКарт. Молодці! 🙂

11.2023 «Запровадити е-квиток у Львові з першого грудня – цілком реально» — 1-ше грудня, 11 грудня … то вже не грає ролі 🙂
А ще, журналіст чомусь вирішив, що система е-квитка має бути самоокупна і запитав про це. З якого дива? XD Ну а директор Львівавтодору у відповіді йому підтакує. Але ні, — це не так! Вона не самоокупна!
Нагадуємо, що всі так звані “муніципальні проекти”, які кредитуються ЄБРР або ЄІБ не є самоокупними. Місто — не завод і не фірма. Міська рада бере кредити для створення загального суспільного блага, а не для отримання прибутків. Повернення кредиту відбувається з міського бюджету (коштів платників податків). Коли ж ви це вже зрозумієте??? 🙂

01.12.2023 Швидше, дешевше, простіше: чим обласний е-квиток відрізняється від міського? — LVIV.MEDIA — тут журналісти намагалися розібратися та пояснити громадянам (областянам? галичанам? львів’янам?) в чому різниця між електронним квитком у Львові (ЛеоКарт) та на автобусних маршрутах у Львівській області (SmartTicketCity; до речі, чого city?). 

За кілька днів до запуску електронної системи оплати проїзду у Львові на гроші компанії VISA (платіжна система) зняли промо-ролик про впровадження Леокарт:

Автори вирішили поглузувати з тупеньких пасажирів. Вийшло так собі. Краще б зняли відео, як 13 років нічого не відбувалося. Таке глузування було б куди доречнішим 🙂

8.12.2023 не забарилася відео-відповідь місцевих активістів “Зручне місто”:

11 грудня 2023 року це таки сталося! У Львові запустили е-квиток на всьому громадському транспорті, включно з приватними маршрутками. Не те, що мало бути (що обіцяли), не так, як це мало б бути, але воно запрацювало. Минуло 13 років від ідеї до впровадження, і 6 років після появи законодавства (яке також недороблене). 

До речі, багато платних пасажирів вже почали думати, що та система зроблена лише для пільговиків, а не для всіх пасажирів. Отак випробовували той е-квиток півроку, і … в кінці 2023 року більшість людей отримали стрес від потреби купувати Леокарт, поповнювати його, а ще покласти депозити у сумі 60+11 грн. Оце так система! Все для людей.    

До сьогодні значна частина пасажирів не розуміють, чому при оплаті смартфоном або банківською карткою кошти з їхнього рахунку не знімають одразу, а вночі. Відповідно, люди переживають, що їх можуть оштрафувати контролери. Дехто платить двічі за одну поїздку: раз — електронно, і вдруге готівкою водію.

В коментарях львівського ТГ-каналу знайшлися добродії, які пояснили про відкладену оплату — чому так відбувається. Але сумнівно, що більшість пасажирів прочитають це:

11.12.2023 У Львові перейшли на безготівкову оплату у транспорті: з «Леокарт» проїзд дешевший, готівкою – дорожчий 

«Всі ці кошти ми повернемо. Львів потратив на проєкт на сьогодні близько 170 млн гривень. Після безготівкової оплати приступаємо до наступного етапу проєкту е-квиток – кілометр. Тут працює ІТ компанія «SoftServe»», – говорить Микола Власюк, директор ЛКП «Львівавтодор». — Що він меле? 😂 Наступний етап “кілометр”, тобто оплата транспортної роботи — це не програмно-технічне рішення, а юридичне. Для цього треба, щоб Верховна Рада проголосувала зміни до ЗУ “Про автомобільний транспорт”. Які ІТшники! 😂 Навішав локшину на вуха журналістці.

Електронний квиток у Львові запрацював, але щастя тривало недовго:

13.12.2023 У громадському транспорті Львова тимчасово не працює безготівкова оплата проїзду — хакерська атака на Київстар … в перші ж дні офіційного запуску львівського е-квитка — він вилітає в трубу.  

Для відновлення безготівкової оплати у Львові замінили сім-картки у 80% транспорту – ZAXID.NET

Загалом, система працює у вже “традиційному” для України недоробленому стані. Як завжди чогось або когось бракує. Наприклад, контролерів:  

10.01.2024 У Львові досі бракує контролерів в автобусах. Як отримати роботу 

10.01.2024 Львівавтодор витратив 0 грн на рекламу е-квитка. Хто заплатив за проморолик і білборди 

11 січня Олег Забарило (департамент мобільності ЛМР) та Микола Власюк (КП “Львівавтодор”) влаштували брифінг з приводу першого місяця роботи е-квитка ЛеоКарт. Нижче можете подивитися відео з того брифінгу. 

11.01.2024 У Львові місяць діє е-квиток: плюси і мінуси нової оплати за проїзд

11.01.2024 Місяць з «ЛеоКартом». Здобутки та провали транспортної системи Львова

11.01.2024 Місяць безготівкової оплати у громадському транспорті Львова: як працює система 

Деяка статистика перевезень за перший місяць робити Леокарт у Львові:

12.01.2024 ЛеоКарт і порушення прав пасажирів: чому варто скаржитися не у Львівавтодор, а в податкову і Держпродспоживслужбу — львівська латентна опозиція не здається. Продовжує чіплятися за будь-яку найменшу нісенітницю. Депутат настільки “перейнявся” проблемою, що згадав недієздатне управління транспорту, яке взагалі не мало стосунку до впровадження е-квитка (якби дивно це не звучало) 🙂

Станом на 18 січня 2024 пасажири придбали 82 тисячі Леокарт. 

А що там з е-квитком на маршрутах у Львівській області зараз?

2024 ЛОВА погрожує розривати угоди з перевізниками за бойкот безготівкової оплати проїзду – ZAXID.NET  

Майже сотня осіб поскаржились на неможливість здійснити безготівкову оплату в автобусах Львівщини

Цитата:

Наступного дня, 24 січня, на гарячу лінію надійшло 35 скарг від пасажирів на неможливість оплатити безготівково у приміських та міжміських автобусних маршрутах Львівської області. З них – два заявники підтвердили ці факти фото/, відеофіксацією. Інші – 20 не стосувалися обласного громадського транспорту. Загалом за два дні надійшла 91 скарга.

Тобто в той день 20 людей з 35 (це 57%) скаржилися на цю гарячу лінію не на обласні маршрути, а швидше за все на міські 😀 ги-ги-ги… Не розрізняють люди 🙂

Що маємо на початку 2024 року:

  • проїзних/абонементів для всього громадського транспорту не впроваджено (є лише проїзні для електротранспорту, які були й раніше)
  • безоплатних пересадок не впроваджено, а ті що були в електротранспорті при оплаті Приват24 — скасовані
  • мобільного додатку Леокарт не існує (відстежувати свої поїздки, витрати коштів неможливо)
  • особистого кабінету Леокарт не впроваджено
  • придбати студентський Леокарт в кіоску — неможливо; придбати студентський квиток на проїзд за готівку у водія також неможливо (є лише студентський з Леокарт); система видачі студентських Леокарт не налагоджена
  • в деяких пасажирів банківські картки блокуються, що викликає значні незручності (бо заблокована банківська картка це не тільки неможливість оплати проїзду)
  • контролерів явно бракує (їх майже не видно, особливо на не центрових маршрутах, а також на вечірніх рейсах)
  • в деяких районах міста (Рясне, Левандівка, інші) не існує ні точок продажу, ні точок поповнення Леокарт

А під кінець січня 2024 року виявилося:

“Львівавтодор” не має грошей на зарплати контролерам у транспорті

а в коментарях до новини перепис експердів

Неймовірно, що людські істоти здатні вигадати 🤯 🙂

Висновки

Отже, вся ця історія з е-квитком у Львові, та й в Україні загалом, доводить: не для бідних ця штука. Ще один висновок: часто політики роблять необдумані заяви, що вони щось зроблять, а для цього може не існувати законодавчої бази. Відповідно, нічого не робиться, а люди починають додумувати пояснення чому це щось не робиться: Корупція, хоче відкат, не поділили гроші і т.п. А насправді все значно простіше. Третє — це організаційна спроможність. Те, як 10 років це відбувалося у Львові — тотальний сюр. Провал за провалом на кожному етапі.  

Незважаючи на те, що з 2018 року кілька обласних центрів вже впровадили та експлуатували АСООП у себе, зокрема Вінниця, яка також брала кредит в ЄБРР і підрядником була та сама чеська Mikroelektronika, Львів повторив всі помилки інших міст і ще й додав свої. Але чи можна було очікувати іншого у всьому цьому абсурді?

Потрібні не тільки знання, але й гроші. Бо громадський транспорт — це не про спосіб оплати, а про джерела його фінансування. В більшості міст Західної Європи до сьогодні не існує е-квитка (хоча вже багато-де впровадили е-оплату), але громадський транспорт там у значно кращому стані. Був і є таким. Без е-квитка. То чому ж так?

Бо там зовсім інший принцип організації перевезень, і зовсім інша, потужніша економіка! Це ключове, а не всілякі технології оплати. Про це ми вже неодноразово писали на цьому сайті. Запровадження е-квитка не вирішує питання фінансування громадського транспорту. І щоб його вирішити потрібно, щоб Верховна Рада змінила законодавство. Але вони не поспішають цього робити. 8 років не поспішають. 

11.01.2024 Прогрес у транспортній євроінтеграції України в 2023 році склав лише 2% 

Скільки часу вже минуло, скільки міністрів змінилося, навіть Верховна Рада з турбо-режимом … а віз і далі там. 

Читайте також:

Транспортна реформа Полтави 2022

Чернігову вдалося?

Чернівці: пільговиків виявилося вдвічі більше

Субсидування громадського транспорту у Польщі. Рейтинг

Е-квиток у Івано-Франківську: скільки пасажирів і грошей

Коментарі відключені для цього запису